Hvordan kan UX/UI-modernisering hæve værdien af din virksomhed
Hvad er det første, du som bruger tænker på og visualiserer, når du hører ordene: enterprise software? Måske noget i grå farver der er svært at bruge? Måske en totalt forældet brugerflade, der står i vejen for egentlig produktivitet?
Forbrugerorienterede apps og online butikker var de første til at indse, at en optimeret, brugertilrettet UX/UI-oplevelse øger både salg og konverteringer og ultimativt får brugerne til at vælge deres produkt eller tjeneste.
Men hvor vigtigt er konvertering i B2C-processen? Gælder det samme for brugerinddragelse og opbevaring af B2B, da virksomhedssoftware normalt er tilgængelig på basis af Software-as-a-Service (SaaS)? Ifølge tal fra Forbes, er resultatet at for hver $1, der investeres i UX/UI, venter en gevinst på $10 til $100.
For at nævne et par eksempler inkluderer de positive virkninger af UX/UI redesign af enterprise software:
- Øget brugertilfredshed
- Reduktion i tid til at udføre typiske operationer
- Mindre tid brugt på at lære at bruge systemet
- Lettere at vinde brugernes præference
- Lettere at fastholde brugere
- Konkurrencemæssig fordel blandt apps med samme funktionalitet
37% mere salg og op til 90% bedre kunde fastholdelse efter UI-redesign
Det sker ofte, at en klient køber en softwareløsning og implementerer den – blot for at finde ud af, at softwaren er langsom og besværlig at anvende, og bruger mange medarbejderes tid til typiske aktiviteter. UI/UX-design til de fleste B2B-apps er ofte en eftertanke. Indtil for nylig fokuserede softwaren på den mest kritiske funktionalitet, mens softwarens brugervenlighed havde lavere prioritet. Men på grund af en dårlig brugeroplevelse vil klienten i sidste ende stoppe med at bruge softwaren og annullere deres abonnement plan. Det resulterer i et fald i den såkaldte retention, og kunderne mærker også denne ustabilitet.
En undersøgelse foretaget af Price Intelligently viste, at en stigning på 1% i kundetilgang påvirker din bundlinje med omkring 3,3%. Men forbedring af din kundefastholdelse med 1% udvider kundens levetid og øger din bundlinje med omkring 7%. Fastholdelse kan altså være dobbelt så stærk som new biz. Dårlig UX/UI betyder derfor et bogstaveligt tab af fortjeneste for SaaS-udbyderen – mens “godt UX-design betyder bedre forretning”, siger Forbes.
Lavere app-vedligeholdelsesomkostninger resulterer i op til 50% vækst på bundlinjen
Udover at forbedre din fastholdelsesrate samt øge bundlinjen, kan man spare på vedligeholdelsesomkostningerne til virksomhedens software (og forbedre dens ydeevne!) ved at optimere dens struktur. Desuden kan strukturel optimering også være en del af UX / UI- modernisering. I alle tilfælde reducerer forbedring af et produkts anvendelighed omkostningerne til udvikling og support. Ifølge vores tal kan lavere app-vedligeholdelsesomkostninger resultere i op til 50% vækst på bundlinjen. Men ikke alene kan man spare sig til en gevinst, en velstruktureret forretningsapplikation holder brugerne mere engagerede og produktive – og det er, hvad dine virksomhedskunder ønsker!
Redesign af forældede grænseflader med dårlig performance kan øge bruger engagementet, forbedre produktionen og hæve dit produkts samlede værdi med et afkast der typisk langt overstiger den bedste salgsindsats. Det kan mærkes direkte på virksomhedens bundlinje og værdi.
Denne artikel af WaveAccess blev offentliggjort på IT-Kanalen.
Lad os fortælle dig mere om vores projekter!
Kontakt os:
hello@wave-access.com